Lokalsamfunnet trenger din organisasjon

For å møte morgendagens utfordringer i kommuner og lokalsamfunn, trenger vi å samarbeide bedre på tvers av organisasjoner. Nøkkelen her er en tettere kobling mellom kommunen og de frivillige organisasjonene, og at innbyggerne involveres mer i samskaping i kommunen.

Følge_Maren_Dagrun
Elev beboer rullestol tur

Hvordan din organisasjon kan bidra i praksis

I kommunen er det mange behov som kan dekkes av vanlige innbyggere, uten at man trenger fagutdannelse. Å gå en tur med en eldre person, å besøke noen på et sykehjem og ta en prat, eller hjelpe til med noe praktisk som å henge opp et bilde eller klippe gress er noe alle kan gjøre.

Ved hjelp av Nyby kan kommunens ansatte formulere behov på vegne av de de er i kontakt med, og så tilgjengeliggjøre det for alle organisasjonsmedlemmene i nettverket. Det er egne grupper for de ulike behovstypene, og din organisasjon kan velge selv hvilke oppgaver du tenker dine medlemmer kan være interessert i.

Studenter eldre samtale rundt bord

Rekruttér medlemmer raskere og enklere enn før

En velkjent utfordring for mange, er rekruttering av nye medlemmer. Det er vanskelig å nå bredt nok ut, og koordinering av rekrutteringsprosessen er krevende.

Med Nyby kan du enkelt opprette lenker til din gruppe i appen, som kan deles f.eks. på Facebook, intranett, organisasjonens nettside, kommunens nettside, QR-koder osv. Slik når dere en bredere målgruppe enn dere har i dag.

Pst! Du får en varsel i appen hver gang noen melder seg som frivillig.

Vi fikk en markant økning av frivillige etter vi tok Nyby i bruk, både unge og eldre. Tilbakemeldinger som går igjen er at verktøyet er enkelt å forstå og at det er fint at de frivillige på egen hånd kan velge oppdragene som passer.

Frivilligleder i Tynset kommune, Gudrun Bakken
Inger_følge_eldre_mann2

Bredere tilbud til dine medlemmer

Med Nyby får din organisasjons medlemmer tilgang på flere oppgaver fra kommunen – og kan like enkelt bistå med disse som med deres egne. Slik kan dere både gjøre mer av det dere gjør i dag, og kan samtidig bistå lokalsamfunnet med annet som de trenger hjelp til.

Dette gir også dere et bredere tilbud, som gjør det enklere å "holde på" medlemmer som ønsker å bidra på flere områder, slik at vedkommende ikke trenger å gå til en “konkurrent” av den årsak.

Statusmøte_Tynset

Utvid nettverket deres

Et tettere samarbeid med kommunen bidrar også til økt synlighet, og flere muligheter for din organisasjon ved at dere får ta del i et større samfunnsnettverk. Dere får et fast kontaktpunkt inn, og får tilgang til ledere i kommunen og andre samarbeidende organisasjoner.

Et slikt samfunnsnettverk er ikke verdifullt bare for deg og din organisasjon – det bidrar også til å frigjøre helseansattes tid og mer hjelp til de som trenger det mest. Vinn-vinn-vinn kaller vi det.

Det som er bra med å være frivillig gjennom en app som Nyby, er at du velger selv hva du vil bidra med og det er et enkelt system for å ta oppdraget, gjennomføre det og svare at det er i orden. Den praktiske gjennomføringa er veldig bra.

Frivillig ved Tynset Frivilligsentral, Oddbjørn
Mobil frivillig eldre

Medlemmene bidrar med det de ønsker, når det passer

Medlemmer får oppdrag rett i Nyby-appen etter at du har kvalifisert dem og lagt dem inn i gruppa, uten at du som leder må koordinere oppdragene. Like enkelt som SMS svarer de på oppdragene de har tid og lyst til å bistå med. Hvert oppdrag er enkeltstående og medlemmene forplikter seg ikke til noe fast, som gir stor fleksibilitet.

Nyby skjerm2

Full kontroll

I Nyby får du som frivilligleder full oversikt over og kontroll på:

- Dine medlemmer, og du styrer premissene for din enhet (plattformen er selvfølgelig GDPR-vennlig!).

- Oppdrag som blir delt med dine medlemmer, om oppdrag tas og hvem som tar dem.

- Hvem organisasjonen din skal samarbeide med, og hvilke oppgaver dere skal samarbeide om.

I appen kan du også kommunisere sømløst med dine medlemmer, både som gruppe og en-til-en. Statistikk og Excel-filer kan enkelt hentes ut, som grunnlag for rapporter, attester og anbefalinger.

Verktøyet er veldig intuitivt og lett å bruke. Det er oversiktlig i form av at du kan gå inn på hver enkelt frivillig, det er lett å strukturere de frivillige i ulike kanaler ut i fra hva de ønsker å bidra med.

Rådgiver for frivillighet i Færder kommune, Helena Bisgaard